AanZET 2025: subsidie voor emissieloze vrachtwagens vanaf 30 september 2025

De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks is vanaf 30 september 2025 opnieuw aan te vragen. Het is bedoeld voor organisaties die willen investeren in emissieloze voertuigen.
Het aantal elektrische vrachtwagens op de Nederlandse wegen neemt zichtbaar toe. De inzet wordt breder, de total cost of ownership interessanter en het aanbod aan voertuigen groeit. Voor organisaties die de overstap overwegen én voor bedrijven die al ervaring hebben met emissievrij transport, biedt dit opnieuw een kans om te investeren in elektrisch vervoer.
AanZET 2025: alle belangrijke wijzigingen
De AanZET is vernieuwd en brengt een aantal belangrijke veranderingen met zich mee.
- Aanpassingen gewichtsklasse: vrachtauto’s tussen de 4.250 en 10.000 kilogram komen niet meer in aanmerking voor deze subsidie, omdat hun prijzen inmiddels vergelijkbaar zijn met dieselmodellen.
- Verhoogde subsidiebedragen en -percentages: de maximale bedragen voor N2 voertuigen (vanaf 10.000 kg tot 12.000 kg) zijn verhoogd. Daarnaast zijn de subsidiepercentages en maximale bedragen voor N3 voertuigen tot en met 10.000 kg op dezelfde hoogte gebracht als de overige N3 voertuigen.
- Voorschotpercentage verlaagd: het voorschotpercentage is verlaagd van 90% naar 70%.
- Kortere termijn voor vaststellingsverzoek: de termijn voor het indienen van het vaststellingsverzoek is van 15 maanden teruggebracht naar 12 maanden, met een mogelijkheid tot uitstel van nog eens 12 maanden.
Hoe vaak komt deze subsidie nog terug?
Het is onzeker hoe vaak de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks nog terug zal komen. De aanpassingen in deze ronde laten zien dat de overheid subsidie steeds minder noodzakelijk vindt om elektrisch transport te stimuleren. Elektrisch rijden wordt niet langer gezien als een experiment – het wordt echt tijd dat de elektrische vrachtwagen een vaste plek krijgt in uw vloot.
Daarnaast zijn truckfabrikanten verplicht om de gemiddelde CO2-uitstoot van hun voertuigen te verlagen, wat eigenlijk alleen kan door meer zero-emissie trucks te produceren. Naar verwachting zorgt dit voor lagere aanschafprijzen en zal de overheid deze voertuigen in de toekomst dus minder subsidiëren. Tegelijkertijd wordt het voor voertuigen met een verbrandingsmotor juist lastiger, onder andere door de invoering van de vrachtwagenheffing en zero-emissiezones. Investeren in een elektrische vrachtwagen én gebruikmaken van de huidige subsidie biedt daarmee een voorsprong voor de komende jaren.
Subsidiebedragen
In onderstaande tabel zie je het maximale subsidiebedrag aan de percentages per voertuigcategorie. Het subsidiebedrag wordt berekend als een percentage van de verkoopprijs, met een maximaal subsidiebedrag van €115.200 per voertuig.

Het totale budget bedraagt €30.000.000, wat betekent dat er beperkte ruimte is voor aanvragen. Het advies is om de subsidieaanvraag direct op 30 september in te dienen, het moment waarop de regeling opent.
Ondersteuning nodig?
Een succesvolle subsidieaanvraag begint met een goede voorbereiding. Wij ondersteunen je bij het opstellen van de aanvraag en het in kaart brengen van de impact op jouw wagenpark.
Elektrisch transport roept daarbij vaak praktische vragen op. Ben je bijvoorbeeld bang dat je niet voldoende stroom hebt om de vrachtwagen op te laden? We denken graag mee over een passende oplossing. Ook adviseren we om vroegtijdig in gesprek te gaan met jouw voertuigleverancier(s) over de mogelijkheden die passen bij jouw type transport.
Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek of vul de quickscan in voor een eerste analyse van uw laad- en investeringsbehoefte.
Quickscan starten