De EVBox backoffice stopt: dit betekent het voor jouw laadpaal

EVBox heeft aangekondigd dat hun backoffice per 1 december 2025 stopt. Dit platform is essentieel om de desbetreffende laadpalen slim te laten functioneren. Zonder backoffice verliezen laadpunten functies zoals inzicht in laadsessies, automatische verrekening en in sommige gevallen zelfs de mogelijkheid om te laden.
Gelukkig biedt AVIA VOLT een betrouwbaar alternatief voor de EVBox backoffice. Op basis van de eigenschappen van jouw EVBox-laadpaal bepalen we welke van de onderstaande drie opties voor jou geldt.
De drie scenario's voor jouw EVBox-laadpaal
Niet elke EVBox-laadpaal kan op dezelfde manier worden overgenomen. Het hangt af van het type laadpaal en de generatie of een overstap eenvoudig of op afstand kan óf dat er meer nodig is. In de praktijk onderscheiden we drie situaties.
- Overname op afstand: in veel gevallen kunnen wij jouw EVBox-laadpaal kosteloos op afstand koppelen aan de backoffice van AVIA VOLT. Dit is de snelste en eenvoudigste oplossing, want je laadpunt blijft werken en alle slimme functies blijven behouden.
- Overname op locatie: soms is het nodig dat wij bij jou op locatie langskomen om de laadpaal aan te passen. Daarna kan het laadpunt alsnog volledig kosteloos worden overgenomen in de backoffice van AVIA VOLT.
- Vervanging van de laadpaal: bij de oudste generatie EVBox-laadpalen is een overname niet altijd mogelijk. In dat geval vervangen we de laadpaal door een nieuwe van AVIA VOLT, die direct wordt opgenomen in onze backoffice.
Hoe weet je welk scenario voor jouw EVBox-laadpaal geldt?
Om te bepalen welke oplossing van toepassing is, hebben wij twee nummers van jouw EVBox-laadpaal nodig: het G-nummer en het EVB-nummer.
Beide nummers zijn vaak terug te vinden in de app die je gebruikt om je laadpunt te beheren. Met deze gegevens kunnen wij precies zien of je laadpunt op afstand kan worden overgenomen, een aanpassing nodig heeft of vervangen moet worden.
Blijf zonder zorgen laden met AVIA VOLT: hét alternatief voor de EVBox backoffice
Hoewel EVBox per 1 december 2025 stopt met hun backoffice, hoeft dat niet te betekenen dat jouw laadpaal onbruikbaar wordt. In veel gevallen kunnen we de laadpaal eenvoudig overnemen in ons eigen systeem.
Wil je weten welk scenario voor jouw laadpaal geldt? Stuur ons het G-nummer en het EVB-nummer óf neem geheel vrijblijvend contact met ons op, dan kijken wij met je mee.
Contact opnemen