Fuhler Wegenbouw zet eerste elektrische vrachtwagen in: een stap richting zero emissie

Fuhler Wegenbouw uit Emmen is actief in de wegenbouw en telt vijftig medewerkers. Het bedrijf beschikt over veel eigen materieel zoals grote shovels en mobiele kranen. Naast straatwerk voert Fuhler ook grondwerk, rioolwerk, afvalwerk en een stukje eigen ontwerp uit.
Duurzaamheid is een belangrijk thema binnen de organisatie. “Ik vind het belangrijk dat we richting de toekomst de planeet goed kunnen overdragen aan de volgende generaties”, vertelt Marcel Eilering – directeur van Fuhler Wegenbouw. Die stap werd gezet met de aanschaf van een elektrische vrachtwagen.
Eerste verduurzamingsmaatregelen
Fuhler Wegenbouw heeft al verschillende maatregelen genomen om de bedrijfsvoering te verduurzamen. Het kantoor is volledig van het gas af en voorzien van zonnepanelen en een warmtepomp. Ook op materieelgebied is er veel veranderd. Het bedrijf beschikt inmiddels over een elektrische shovel, diverse units op batterij en kleinere elektrische apparaten zoals trilplaten en stampers. Daarnaast zijn er vijf elektrische personenauto’s en twee elektrische busjes in gebruik. “Het rijdt plezierig en we kunnen het grootste deel met zonnepanelen opwekken, dus gratis energie”, aldus Marcel.
Eerste elektrische vrachtwagen
De volgende stap is de inzet van een Volvo 8x4 elektrische vrachtwagen met laadkraan en containerinstallatie. Deze vervangt een bestaand dieselvoertuig en is het eerste grote elektrische materieel binnen het bedrijf. De vrachtwagen heeft een accupakket van 540 kWh, waarvan het grootste deel gebruikt kan worden voor een volledige werkdag.
De elektrificatie stopt niet bij de vrachtwagen. In 2027 staat ook de vervanging van een mobiele kraan gepland. Marcel vertelt: “We worden geacht om in 2030 al heel veel zero emissie te werken. Je verdient investeringen nu nog niet terug, maar er komt meer druk vanuit Europa en de Rijksoverheid. Daarom hebben we nu deze eerste stap gezet, zodat we weten hoe het werkt.”
Laden met batterijondersteuning
Om de vrachtwagen efficiënt in te kunnen zetten, koos Fuhler voor een laadoplossing met batterijondersteuning. De batterij fungeert als tijdelijke energiebuffer en zorgt ervoor dat er meer vermogen beschikbaar is op momenten dat de vrachtwagen moet snelladen. “Het doel van de laadpaal met die batterij is dat we overdag kunnen snelladen als hij tekortkomt. ’s Nachts gaat hij gewoon aan de laadpaal zodat hij met 50 kWh kan opladen.”
Dankzij de batterij kan het benodigde laadvermogen worden opgehoogd naar 160 kW. Daarmee is de vrachtwagen in ongeveer een uur bijgeladen. Zo kan hij ook tijdens drukke werkdagen efficiënt ingezet blijven worden.
Samen met AVIA VOLT naar de volgende stap
Het eerste contact met AVIA VOLT ontstond tijdens de Infra Relatiedagen in Hardenberg. De samenwerking werd als positief ervaren. “AVIA VOLT is helder in de mogelijkheden en heeft vanaf het begin positief meegedacht. Er was goede medewerking vanuit alle kanten en de kennis is duidelijk aanwezig. Het team weet precies wat er moet gebeuren.”
Bouwen aan een emissievrije toekomst
Fuhler ziet verduurzaming als een logische stap naar de toekomst. Door te investeren in een duurzaam pand, elektrisch wagenpark en de eerste grote elektrische vrachtwagen bouwt het bedrijf stap voor stap aan een emissievrije bedrijfsvoering. De laadoplossing van AVIA VOLT vormt hierin een belangrijk onderdeel, maar is één van de vele maatregelen waarmee Fuhler zijn CO₂-uitstoot structureel terugdringt.
Wil jij ook stappen zetten richting een toekomstbestendig wagenpark? Neem geheel vrijblijvend contact op met ons team van AVIA VOLT.
Contact opnemen