Van gemeentewerf tot binnenstad: zo verduurzaamt Gemeente Assen haar wagenpark

Nieuws 26 mei 2025

Gemeente Assen zet grote stappen richting een emissievrije toekomst. Vooral op de gemeentewerf aan de rand van de stad is de ambitie groot. Vanaf daar vertrekt dagelijks het grootste deel van het gemeentelijke wagenpark voor onderhoudswerkzaamheden in en rondom de stad. Met de aanleg van een geavanceerd laadplein van AVIA VOLT en de elektrificatie van het wagenpark wordt duurzaamheid de norm.

“Op de gemeentewerf gebeurt het allemaal”, vertelt Joep Kwak – beheeradviseur infrastructuur en wagenparkbeheerder bij Gemeente Assen. “Van de groendienst tot reiniging en stratenmakers: de meeste voertuigen beginnen én eindigen hier hun dag. Daarom wilden we juist hier een slim laadplein realiseren.”

Bij het stadhuis in het centrum staan AC-laadpalen voor onder andere de handhaving, maar de meeste laadpalen staan op de gemeentewerf. Joep: “Driekwart van onze voertuigen moet daar laden. Daarom hebben we gekozen voor een DC-laadplein met 8 laadpunten op één Power Unit, maar er komt nog een AC-laadplein bij.”

 

Emissievrije binnenstad vraagt om actie

Assen heeft sinds april een emissievrije zone in het voetgangersgebied van de binnenstad. “Dat versnelt het proces. Vrijwel elk voertuig moet daar wel eens zijn, dus alles moet emissieloos”, aldus Joep. De gemeente streeft ernaar om bij elke nieuwe aanschaf van voertuigen te kiezen voor een elektrische variant. Als dat niet mogelijk is, wordt er gekozen voor de duurzame brandstof HVO100 in plaats van diesel.

De veegploeg rijdt inmiddels volledig elektrisch, net als diverse dienstvoertuigen. Ook de aanbesteding voor elektrische achterladers voor bedrijfsafval loopt al. Daarnaast worden alle handgereedschappen zoals kettingzagen, heggenscharen en bosmaaiers geleidelijk vervangen door elektrische varianten.

 

Slim laden met ondersteuning van AVIA VOLT

De gemeente was op zoek naar een toekomstbestendig laadsysteem met een sterke backoffice. “Het systeem van AVIA VOLT bevalt uitstekend”, vertelt Joep. “Het verdeelt de stroom slim: voertuigen met de laagste batterijcapaciteit krijgen voorrang en de backoffice geeft ons inzicht in wie waar en wanneer laadt, ideaal voor onze planning.”

De keuze voor AVIA VOLT werd versterkt doordat eerdere laadoplossingen van een andere partij niet betrouwbaar bleken. “De bestaande laadpalen werden niet langer ondersteund, waardoor we bij storingen afhankelijk waren van Franse monteurs. Nu kunnen we gebruik maken van de 24/7-service van AVIA VOLT als dat nodig is én zijn onze oudere laadpalen opgenomen in dezelfde backoffice. We hebben alle laadpalen nu in één overzicht, wat het beheer vereenvoudigt.”

Naast het bestaande DC-laadplein breidt Gemeente Assen de laadinfrastructuur verder uit met een nieuw AC-laadplein op de gemeentewerf. Omdat de gemeente plannen heeft voor een aanbesteding van meer dan tien elektrische voertuigen voor de groenploegen, is deze uitbreiding essentieel en biedt het AC-laadplein een toekomstbestendige oplossing.

 

Stilte en bewustwording

De voordelen van elektrisch rijden zijn voor Joep duidelijk: “Het is stiller, natuurlijk schoner en chauffeurs gaan bewuster met hun energie om. Voorheen reden ze met dieselvoertuigen altijd ‘vol gas’. Nu denken ze na over efficiënt gebruik van de batterij.”

Ook op energievlak denkt de gemeente vooruit. De gemeentewerf heeft een dak vol zonnepanelen en onderzoekt de mogelijkheid om overdag opgewekte zonne-energie op te slaan en ‘s nachts te gebruiken voor het laden.

 

Klaar voor de toekomst

De plannen voor de toekomst zijn helder: “We willen ons hele wagenpark binnen acht jaar elektrificeren. Dit is haalbaar omdat we onze voertuigen standaard na acht jaar vervangen en we dankzij een zware netaansluiting van Enexis de ruimte hebben om het laadplein verder uit te breiden. Dus zolang we consequent elektrisch blijven uitvragen bij aanbestedingen, gaat dat lukken.”

Wil je net als Gemeente Assen aan de slag met het verduurzamen van je wagenpark? AVIA VOLT helpt je graag met een slimme en toekomstgerichte aanpak voor laadinfrastructuur. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Contact opnemen