Losser: een kleine gemeente met grote duurzame plannen
Gemeente Losser zet grote stappen richting een duurzame toekomst. Onder andere de laadinfrastructuur is aangepakt, waardoor er voldoende capaciteit is voor meerdere (grote) elektrische voertuigen. Daarnaast is er zelfs ruimte om in de toekomst de duurzaamheid door te trekken naar een eventueel klimaatbestendig kantoorpand en het wagenpark uit te breiden met verschillende elektrische landbouwvoertuigen.
Bij Gemeente Losser staat duurzaamheid hoog in het vaandel. “We zijn ambitieus en denken in mogelijkheden: we lopen ergens tegenaan, gaan daarover met elkaar in gesprek en dan hakken we de knoop door. Hetzelfde geldt voor onze laadinfrastructuur, waarvan de capaciteit is uitgebreid”, vertelt Bas Bolscher, bedrijfsleider Servicebedrijf bij Gemeente Losser.
Stap voor stap een elektrisch wagenpark
Gemeente Losser heeft een behoorlijk groot én divers wagenpark: van personenauto’s en vrachtwagens tot landbouwvoertuigen. Stap voor stap zijn ze aan het elektrificeren. Zo beschikken ze nu over 9 elektrische bestelauto’s, 4 elektrische bestelbussen, 2 elektrische voertuigen voor afvalinzameling en een plug-in hybride vrachtwagen. In de toekomst zullen daar meer elektrische (landbouw)voertuigen bijkomen, dus daar moet de laadinfrastructuur op voorbereid zijn. Die capaciteit én dus mogelijkheid is er in elk geval.
“Ik vroeg mij af: wat hebben we daadwerkelijk nodig? Als we eenmaal bezig zijn met elektrificeren, is er namelijk de wens dat in de toekomst bijvoorbeeld ook de gazonmaaier en de straatveger elektrisch worden. Daarom hebben we het in de markt gezet als aanbesteding”, vertelt Bas. “Zodoende zijn we bij AVIA VOLT uitgekomen, als winnende partij. We ontvingen een duidelijk plan van aanpak, maar het allerbelangrijkste was dat er met ons meegedacht werd. Ze stelden vragen als: ‘Hoe wil je in de toekomst het gebouw verwarmen?’. Dat is waar ik op hoopte: een no-nonsense verhaal dat niet alleen over voertuigen laden gaat. Er werd ons geadviseerd om voor een hogere capaciteit te gaan dan nu nodig is, zodat we daar in de toekomst op terug kunnen vallen.”
Er is gekozen voor 18 AC-laadpalen en 2 DC-laadpalen, die eventueel uitgebreid kunnen worden naar 6 DC-laadpalen. Daarnaast is de overkapping voorzien van zonnepanelen. “Sinds kort hebben we onze eerste plug-in hybride vrachtwagen en op korte termijn zal Twente Milieu de afvalinzameling in Losser met een elektrische vrachtwagen uitvoeren. Door de backoffice van AVIA VOLT kunnen de kosten eenvoudig opgesplitst en betaald worden met een eigen laadpas, dus geen administratief gedoe. Hierdoor is het ook mogelijk dat ons personeel en de bezoekers hier hun auto kunnen opladen”, vertelt Bas.
Niet vooroplopen, maar wel deel uitmaken de optocht
Op LinkedIn en andere platforms komt Bas van alles tegen, bijvoorbeeld een volledig elektrische kolkenzuiger die de gehele werkdag inzetbaar is. “Deze trends en ontwikkelingen houd ik graag in de gaten, ik wil namelijk weten wanneer het mogelijk is om hierin te investeren. We hoeven niet voorop te lopen, want dan loop je op den duur weer achteraan. Het is wel belangrijk om op tijd in de bus te stappen en ik denk dat we met de elektrificatie van ons wagenpark een voorbeeld kunnen zijn voor omliggende gemeenten. Daarin hebben we al een mooie stap gemaakt en dat is stiekem ook wel een persoonlijke overwinning, want het is dus ook mogelijk als kleinere gemeente.”
Van circulariteit tot accugereedschap
Naast elektrificatie is Gemeente Losser ook bezig met circulariteit. Asfalt van wegen wordt waar mogelijk hergebruikt en als er bestrating wordt verwijderd, kijken ze of het opnieuw gebruikt kan worden. Hiermee hopen ze inwoners bewust te maken en na te laten denken voordat ze iets weggooien.
Bas: “We zijn ook bezig met het verduurzamen van het kantoorpand. Het dak is al extra geïsoleerd en er zijn plannen om in de toekomst het kantoor te verwarmen met warmtepompen. Door de capaciteit die AVIA VOLT ons adviseerde, is dit straks mogelijk.”
“Onze groen-jongens werken zoveel mogelijk met accugereedschap, zodat we steeds minder fossiele brandstof gebruiken. Daarnaast zijn we aan het kijken naar de mogelijkheden voor de brandstof van onze voertuigen. We tanken nu GTL, maar we willen wellicht de overstap maken naar HVO. Uiteindelijk is dat qua CO2-uitstoot natuurlijk duurzamer, dus daar zijn we ook mee bezig”, vertelt Bas. “Het kan natuurlijk niet zo zijn dat onze knikmops op diesel rijdt en dat wij van aannemers verwachten dat ze een elektrische knikmops hebben. We hebben hierin een voorbeeldfunctie en daarom hebben we onder andere het elektrisch laden groot aangepakt, zodat deze stappen in de toekomst mogelijk zijn.”
Samen onderweg naar een duurzame toekomst
Wil je net als Gemeente Losser je wagenpark stap voor stap verduurzamen? Wij hebben een model ontwikkeld waarin we de keuzes vanuit jouw organisatie, energiebehoefte en opgelegde verwachtingen in de sector op elkaar afstemmen. Gezamenlijk komen we tot een energiemix waarmee je direct stappen kunt zetten naar een energierijke toekomst. Meer weten? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.
Contact opnemen