Vrachtwagenheffing vanaf 2026: een volgende stimulans voor elektrisch transport

Nieuws 25 juni 2025

De start van de vrachtwagenheffing is gepland op 1 juli 2026. Vanaf dat moment worden transporteurs belast op basis van hun uitstoot. Deze vrachtwagenheffing zorgt ervoor dat vervuilende voertuigen meer gaan betalen dan schonere alternatieven. Met deze heffing stimuleert de overheid bedrijven om te verduurzamen, in het bijzonder door elektrificatie van transport. Voor transporteurs biedt het een grote kans om hun wagenpark te verduurzamen.

 

Betalen naar uitstoot

Vanaf de zomer van 2026 vervalt het Eurovignet. In plaats daarvan geldt een kilometerheffing op Nederlandse wegen. De hoogte van het tarief hangt af van de milieukenmerken van het voertuig. Kort gezegd: hoe schoner je rijdt, hoe minder je betaalt. Zero-emissievoertuigen, zoals elektrische vrachtwagens, worden vrijgesteld van deze nieuwe heffing.

 

Rekenvoorbeeld: wat betekent de vrachtwagenheffing in de praktijk?

De hoogte van de vrachtwagenheffing is afhankelijk van drie factoren: de technische maximummassa, de CO₂-emissieklasse en de Euro-emissieklasse van het voertuig. Om een concreet beeld te geven van de financiële impact, nemen we in dit rekenvoorbeeld de meest voorkomende vrachtwagenconfiguratie als uitgangspunt.

Een veelgebruikte combinatie in het goederenvervoer is een 4x2-trekker met een 3-assige oplegger. Deze trucks rijden in Nederland gemiddeld 90.000 kilometer per jaar, waarvan naar schatting 98% op wegen waarvoor de vrachtwagenheffing geldt. Dat komt neer op 88.200 belaste kilometers per jaar.

De hoogte van de heffing per kilometer verschilt per type aandrijving:

  • Dieseltruck: €0,195 per kilometer
  • Elektrische truck: €0,038 per kilometer

Dat levert het volgende jaarlijkse kostenplaatje op:

  • Dieselvariant: €17.199
  • Elektrische variant: €3.352

Kortom, de elektrische vrachtwagen wordt steeds voordeliger.

 

€1,6 miljard voor innovatie en elektrificatie

De netto-opbrengst van de vrachtwagenheffing wordt volledig terug geïnvesteerd in de sector. Tussen 2026 en 2030 komt er ruim €1,6 miljard beschikbaar voor verduurzaming en innovatie. Het grootste deel daarvan – meer dan €1,4 miljard – is bestemd voor elektrificatie via subsidies voor de aanschaf van zero-emissietrucks (AanZET), laadoplossingen (SPRILA) en logistieke efficiëntie.

Dat maakt verduurzamen niet alleen financieel aantrekkelijk, maar ook een slimme keuze voor toekomstbestendig transport. De hogere aanschafkosten van elektrische trucks worden voor een (groot) deel gecompenseerd door subsidies, fiscale regelingen en vrijstelling van de heffing.

 

Het omslagpunt is dichterbij dan gedacht (TCO)

Elektrisch rijden is allang geen verre toekomst meer. Steeds meer ondernemers zien dat uitstootvrij rijden niet alleen haalbaar is, maar ook steeds vaker de slimste keuze. Dit komt onder andere doordat:

  • Elektrische trucks zijn vrijgesteld van de vrachtwagenheffing.
  • Ze in aanmerking komen voor aanzienlijke subsidies.
  • Energie per kilometer goedkoper is dan diesel, zeker met eigen opwek.
  • Onderhoudskosten potentieel lager liggen door minder bewegende onderdelen.
  • Steeds meer steden zero-emissiezones invoeren.

 

Netcongestie

Uiteraard is het verkregen van een juiste stroomaansluiting voor het opladen van elektrische vrachtwagens een uitdaging. Gelukkig werkt de netbeheerder aan slimme oplossingen zoals we al eerder uitlegden in ons stuk over de non-firm ATO. Daarnaast hebben we andere mogelijkheden om met een kleine aansluiting tóch te kunnen beginnen met elektrisch transport!

 

AVIA VOLT helpt je op weg

Wil je weten wat elektrificatie voor jouw wagenpark kan betekenen en hoe je slim kunt inspelen op de komst van de vrachtwagenheffing? Wij van AVIA VOLT denken graag met je mee en helpen je bij het maken van de juiste keuzes rondom voertuigen, subsidies en laadoplossingen.