Het verschil tussen E5 en E10 benzine
Benzine is nog steeds de meest gebruikte brandstof, maar de samenstelling is in de loop van de jaren wel steeds duurzamer geworden. Er wordt al jaren in plaats van lood bio-ethanol bijgemengd. Bio-ethanol is een alcohol dat gemaakt wordt van suiker, maïs of tarwe en is hernieuwbaar en minder belastend voor het milieu. In E10-benzine is maximaal tien procent bio-ethanol bijgemengd en in E5 is dat maximaal vijf procent, maar vaak nog minder.
Euro 95 en Euro 98
Lange tijd hadden we te maken met twee soorten benzine. Euro 95 was altijd standaard verkrijgbaar en bij een aantal tankstations was het ook mogelijk het duurdere Euro 98 te tanken. Het verschil heeft te maken met het octaangetal (95 of 98). Hoe hoger het octaangetal, hoe hoger de temperatuur moet zijn om de benzine te laten ontbranden. Euro 98 zal dus later uit zichzelf ontbranden dan Euro 95, waardoor de motor rustiger en regelmatiger draait. Het hogere octaangetal ontstaat door een beter raffineerproces, waardoor een kwalitatief betere brandstof ontstaat. Vaak zijn er aan deze duurdere brandstof ook meer additieven toegevoegd die bijvoorbeeld het brandstofsysteem en de motor reinigen.
Toevoeging bio-ethanol
Naast additieven wordt er tegenwoordig dus ook bio-ethanol aan benzine toegevoegd. Net als benzine is bio-ethanol ontvlambaar. Wanneer bio-ethanol ontbrandt in de motor komt er energie vrij waardoor de motor gaat draaien.
Sinds 2019 wordt brandstof in plaats van met het octaangetal 95 of 98, aangeduid met een naam die de maximale hoeveelheid bijgemengde bio-ethanol aangeeft: E10 en E5. Alle E10-benzine heeft ook een octaangetal van 95 en vervangt daarmee de benzine die eerst als Euro 95 werd aangeboden. E5-benzine is vergelijkbaar met de duurdere premium-benzine, meestal met octaangetal 98.
Beter voor het milieu
E10 bevat meer bio-ethanol en dus minder fossiele brandstof. E10 is dus beter voor het milieu en goedkoper dan E5, maar door de grotere hoeveelheid bio-ethanol kan E10 niet voor alle auto’s gebruikt worden. Oudere auto’s (na 2000) bevatten vaak kunststof onderdelen die niet goed tegen de bijtende eigenschappen van ethanol kunnen. Ook voor auto’s die langdurig stilstaan is het beter om geen E10 te gebruiken.
Omdat ethanol een lagere energiedichtheid heeft dan pure benzine, bevat E10-benzine ook iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5 benzine. In de praktijk betekent dit dat je ongeveer 2,5 tot 5 procent hoger verbruik hebt met E10-benzine.
E10 of E5 tanken
E10 tanken is beter voor het milieu, maar er zitten nog wel wat beperkingen aan het gebruik van E10. Het grote voordeel van E5 benzine is dat het geschikt is voor alle benzineauto’s. Het verbruik van E5 is lager dan E10, dus je doet met een tank E5 net iets langer. Aan de andere kant is E5 duurder dan E10 en zal het verschil in kosten niet veel uitmaken. Op dit moment hangt de keuze of je beter E10 of E5 kan tanken vooral af van of je auto geschikt is voor E10 en hoe vaak je je auto gebruikt.
Het nadeel van E10 benzine is dat het door de grotere hoeveelheid bio-ethanol vocht aantrekt en dat kan roestvorming in de brandstoftank veroorzaken. Als je auto langdurig stilstaat kan de motor, de brandstofleiding of de brandstofpomp uiteindelijk kapotgaan. Wanneer je wel regelmatig rijdt worden de leidingen goed doorgespoeld en kan E10 geen kwaad.
Rijd je dagelijks met de auto en is je auto na het jaar 2000 gebouwd? Dan kun je gerust het goedkopere en milieuvriendelijkere E10 tanken.