Met AdBlue® tot 85% minder schadelijke uitstoot

Nieuws 20 september 2022

AdBlue® is een waterachtige oplossing die zorgt dat tot 85% van de voor mens en milieu schadelijke uitstoot van stikstofoxiden (NOx) om wordt gevormd tot water en stikstof. Door AdBlue toe te voegen kunnen dieselvoertuigen voldoen aan de strengere emissienormen.

 

AdBlue® wordt sinds 2006 toegepast in vrachtwagens en sinds 2014 in auto’s met SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction/Selective Katalytische Reductie) en voornamelijk Euro 6-dieselmotoren. De merken die SCR in bepaalde dieselmodellen gebruiken zijn Audi, BMW, Citroën, Ford, Infiniti, Jaguar, Land Rover, Mazda, Mercedes, Opel, Peugeot, Seat, Skoda, Toyota en Volkswagen.

 

Hoe werkt AdBlue®?

AdBlue® bestaat uit gedemineraliseerd water (67,5%) en erg zuiver ureum (32,5%) en wordt in het uitlaatsysteem geïnjecteerd tussen de motor en de SCR-katalysator. Wanneer een bepaalde hoeveelheid NOx de katalysator wil binnendringen, wordt vanuit het AdBlue-reservoir een afgemeten dosis AdBlue® geïnjecteerd. De AdBlue® wordt door de SCR-katalysator omgezet in ammoniak en een kleine hoeveelheid koolstofdioxide. De gevormde ammoniak reageert met het schadelijke NOx, waarbij de ongevaarlijke stoffen stikstof en waterdamp ontstaan.

 

Bijvullen van AdBlue®

Als de AdBlue bijgevuld moet worden, krijg je een melding op het dashboard. Het is belangrijk dit op tijd bij te vullen, want als de AdBlue®-tank helemaal leeg is, zal je auto niet starten. Belangrijk: onthoud goed dat AdBlue® een eigen tank heeft met een blauwe dop. Doe AdBlue® nooit rechtstreeks in je brandstoftank.

De plek waar het AdBlue®-reservoir zich bevindt varieert per voertuig. Bij personenauto’s zit deze meestal naast de dieselvulopening en is te herkennen aan het blauwe kapje. Soms zit de AdBlue®-tank echter ook op een andere plaats. Dit is terug te vinden in de handleiding van je auto.

 

AdBlue® tanken

Bij steeds meer AVIA-tankstations kun je AdBlue® tanken. In de meeste gevallen staat de AdBlue® installatie naast de dieselpomp, zodat je de bus of auto niet hoeft te verplaatsen. Onze installaties beschikken over 2 nozzles zodat zowel vrachtwagen als personenauto’s snel en eenvoudig AdBlue® aan de pomp kunnen tanken. Voor een AdBlue® tankstation bij jou in de buurt, kijk je op http://www.avia.nl/tankstations en selecteer je ‘AdBlue®’.

 

AdBlue zelf bijvullen

Als er geen AdBlue® tankstation in de buurt is, dan zijn er bij de AVIA-tankstations  ook kleinverpakkingen verkrijgbaar. Belangrijk is wel dat je de AdBlue® pas bijvult als je hiervoor een melding ontvangt. Wanneer het reservoir eerder wordt bijgevuld en dus te vol raakt, gaat de vloeistof kristalliseren waardoor de vulhals en zelfs het reservoir kan vervormen.

AdBlue® is een hoogkwalitatief product met een onveranderlijke samenstelling. Er zijn ook andere ureumoplossingen op de markt, maar deze voldoen meestal niet aan de juiste ISO-normen en kunnen schade veroorzaken aan je voertuig.

Net als de meeste producten is ook AdBlue® goedkoper als je een grotere verpakking koopt. Houd er wel rekening mee dat het maar een jaar houdbaar is, als het onder de goede omstandigheden wordt bewaard. AdBlue® is biologisch afbreekbaar, ontbindt bij langdurige opslag boven 35 C° en bevriest bij -11 C°. Je mag het dus niet op hele een warme of koude plaats bewaren of blootstellen aan zonnestralen (UV), omdat de samenstelling en daarmee de werking negatief wordt beïnvloed.

 

Verbruik AdBlue®

Hoeveel AdBlue® je auto verbruikt is van meerdere factoren afhankelijk, maar gemiddeld genomen verbruik je ongeveer 1,5 liter AdBlue® per 100 km. De meeste AdBlue®-lampjes gaan branden als er nog 2.400 km mee gereden kan worden. Om te voorkomen dat je te veel bijvult, raden we aan om nooit meer dan 4/5 liter bij te vullen en echt alleen als het lampje brandt.